اختلاف بی سابقه 1+5 درباره ایران

ایران هسته ای- خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس اختلافات درونی گروه 1+5 درباره ایران را بی سابقه و بسیار عمیق توصیف کرد.

این خبرگزاری در گزارشی به قلم فیلیپ راته از پاریس که در روز چهارشنبه 23 شهریور 1390 (14 سپتامبر 2011) منتشر شده، نوشت: «دو سال پیش کشورهای غربی برای متقاعد کردن روسیه به محکوم کردن صریح برنامه هسته ای ایران به موفقیتی کامل دست یافتند، اما اتحادی که آن زمان کشورهای غربی در برابر برنامه هسته ای ایران ایجاد کردند امروز شکاف برداشته است».

راته سپس به وجود «بحران اتحاد» درون 1+5 درباره ایران اشاره کرده و آورده است: «برنامه هسته ای ایران که در ماه های اخیر تحت الشعاع انقلاب های مردمی در کشورهای عربی قرار گرفته است، همچنان یک منبع نگرانی بزرگ برای آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان است. دیپلمات های غربی می گویند این کشورها تلاش می کنند از فرصتی که برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به وجود خواهد آورد برای افزایش رایزنی های خود به منظور ایجاد یک موضع متحد برضد ایران استفاده کنند».

گزارشگر خبرگزاری فرانسه در ادامه به علت حاد شدن اختلاف های درونی گروه 1+5 درباره ایران پرداخته و نوشته است: «یک مسئول فرانسوی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد گروه 1+5 در حال حاضر دچار اختلافات عمیقی شده است. در این اوضاع و احوال ایران نیز همچنان به دنبال  وقت کشی  است و امیدوار است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 در آمریکا،‌ روسیه و فرانسه، فشارهای اعمال شده بر ایران به علت برنامه هسته ای این کشور کاهش یابد. این مسئول فرانسوی خاطر نشان کرد این احتمال وجود دارد که ایران به غنی سازی شصت درصدی روی آورد تا میله های سوخت هسته ای یک رئاکتور تحقیقات غیر نظامی خود را که عمرشان به سر رسیده است، تعویض کند».

ادعای عجیب این مقام فرانسوی در حالی است که ایران اساسا هیچ راکتوری که سوخت 60 درصد مصرف کند ندارد و این ادعا احتمالا نوعی عملیات روانی برای ترساندن کشورهای غربی از افزایش سرعت و کیفیت برنامه غنی سازی ایران مطرح شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «اکنون دو سال پس از این تاریخ، روسیه به این نتیجه رسیده است که تحریم های اعمال شده برضد ایران کارآیی ندارد این در حالی است که مقامات آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی خلاف این عقیده را دارند. یک منبع نزدیک به وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد الن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه که اخیرا به مسکو سفر کرده بود زمانی که مسئله برنامه هسته ای ایران را مطرح کرد از طرف مقامات کرملین چندان مورد استقبال قرار نگرفت. این منبع فرانسوی که نامش فاش نشده است افزود ژوپه حتی درباره مناقشه لیبی و بحران سوریه نیز با مقامات روسیه اختلاف داشت اما این اختلاف در مسئله هسته ای ایران تشدید شد».

خبرگزاری فرانسه درباره آخرین رایزنی های درونی گروه 1+5 درباره طرح جدید روسیه می نویسد: «تابستان امسال روسیه خواستار آن شد که رویکرد جدیدی در رابطه با ایران اتخاذ شود. مسکو در این چارچوب سیاست  گام به گام  را پیشنهاد کرد که بر پایه اقدامات متقابل بر اساس حسن نیت استوار شده است. یک منبع دیپلماتیک غربی اعلام کرد برخی از مسئولان دولت آمریکا با این جهت گیری جدید در قبال ایران موافق هستند اما فرانسه معتقد است که از این مقوله هیچ انتظاری نباید داشت. این دیپلمات افزود فرانسوی ها معتقدند باید روی مسائل و موضوعات واقعی متمرکز شد».

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا